Forum Index > Învățămînt > Psihologie

#0 by HaPpY_SmIiLe (Moose) (0 mesaje) at 2012-01-10 22:10:04 (682 săptămâni în urmă) - [Link]Top

Psihologie:

Aici vom discuta despre tot ce ţine de psiholgoie,sfaturi,intrebări,propuneri,adresări,etc.Rog să avem un comportament cît mai adecvat

Ce înseamnă psihologia:

Psihologia (din limba greacă: ψυχή psyché = suflet, λόγος logos = știință) este știința care studiază comportamentul uman, inclusiv funcțiile și procesele mentale ca inteligența, memoria, percepția, precum și experiențele interioare și subiective cum sunt sentimentele, speranțele și motivarea, procese fie conștiente, fie inconștiente.

Psihologie

În acest cadru general al activității psihice distingem următoarele categorii:
Conținut psihic sau de conștiință: elementul care, intr-un moment determinat, face obiectul unei funcțiuni psihice.
Funcțiuni psihice: modalitatea specifică a activităților conștiente independent de conținutul lor.
Mecanisme psihice: modalitatea specifică a activităților inconștiente.
Sfere sau straturi psihice: ansamblul de funcțiuni și mecanisme comune unei anumite funcțiuni psihice (de ex.: sfera afectivă, sfera cognitivă etc.).
Tipul psihologic: ansamblul caracteristicilor individuale intelectuale, afective și voluntare care pot fi schematizate într-un mod abstract (personalitatea).
Psihologii adoptă diverse modalități în studiul activității psihice. De exemplu, psihologia experimentală folosește metode știițifice în descrierea și înțelegerea cauzelor și relațiilor reciproce ale unor procese diferite cum sunt percepția, învățarea, memorizarea și comportamentul social. Psihologia umanistică face mai de grabă investigații calitative pentru a cerceta experiențele subiective ale ființelor umane.
De la înființarea primului laborator experimental de psihologie de către Wilhelm Wundt în 1879 la Universitatea din Lipsca (Leipzig), psihologia s-a separat treptat de filozofie, din care provenea, pentru a deveni o specialitate de sine stătătoare cu o serie de direcții și subspecialități, care dispun doar în parte de un limbaj comun.
ÎnchideЗакрыть
Abordări ale psihologiei

*Abordarea Cognitivă
*Abordarea Umanistă
*Abordarea Behavioristă cunoscută și ca Abordarea Comportamentală
*Abordarea Psihodinamică
ÎnchideЗакрыть
Discipline psihologice de bază

*Psihologie generală
*Psihologia persoanei
*Psihologia dezvoltării
*Psihologia învățării, memoriei și cunoașterii
*Psihologia socială
*Biopsihologia
*Psihologia diferențială a personalității
*Metodologie și statistică psihologică
*Neuropsihologie
*Psihofiziologie
ÎnchideЗакрыть
Psihologia aplicată

*Psihologie clinică
*Psihosomatică
*Psihologia sănătății
*Psihoterapie
*Psihodiagnoză
*Psihopatologie
*Psihologie judiciară
*Psihologia educației (Psihologia pedagogică)
*Psiholingvistică
*Psihologie economică (Psihologia publicității, consumatorului etc.)
*Psihologie organizațională (Psihologie managerială, psihologia muncii, ergonomie, comportament organizațional etc.)
*Psihologia transporturilor
*Psihologia aplicată în domeniul securității naționale
*Psihologia sportului
*Psihologia artei
*Psihologia matematicii
*Socionică
ÎnchideЗакрыть
Pagini din istoria psihologiei

Din antichitate și până la sfârșitul secolului al 19-lea psihologia a fost considerată parte componentă a filozofiei. Primele referiri le găsim la Aristotel în lucrarea "Despre suflet" (gr. Peri psychês). Teofrast definește 30 de caractere omenești, ceea ce reprezintă prima încercare de tipologie a persoanelor. Termenul psihologie este folosit totuși abia către sfârșitul evului mediu de către Philipp Melanchton în lucrarea lui Kommentar über die Seele (1540, Considerații asupra sufletului). Empirismul englez al secolului al 17-lea reducea funcțiile psihice la fenomene previzibile cu legi proprii. În teoria mecanicistă a lui Thomas Hobbes "sufletul" nu-și găsea niciun loc. Într-o lucrare din 1704, Leibnitz menționează pentru prima dată existența unor procese subconștiente.
Adevărat părinte al psihologiei este considerat Johannes Nikolaus Tetens, care în lucrarea sa Philosophische Versuche über die menschliche Natur und ihre Entwicklung (1777) (Considerații filozofice asupra naturii umane și desvoltării sale) face o descriere amănunțită a funcțiilor și proceselor psihice cu valabilitate până în timpurile noastre.
Începând cu secolul al 19-lea psihologia a început să se contureze ca disciplină de sine stătătoare. În același timp s-au dezvoltat diverse curente și diferite orientări, în funcție de concepțiile respectivilor psihologi. Ca în orice ramură a științei care s-a desprins din filozofie, probleme pur filozofice asupra naturii spiritului n-au încetat să fie dezbătute, ducând chiar la apariția unei filozofii a spiritului sau psihologii filozofice.
Psihologia experimentală, fondată pe lucrările lui Wilhelm Wundt și William James, își îndreaptă în special atenția asupra problemelor generale cum sunt comportamentul și dispoziția, incluzând și stările patologice, importante pentru psihologia clinică.
Școala fenomenologică cu Wilhelm Dilthey, Franz Brentano și Karl Jaspers consideră procesele psihice ca fenomene indivizibile, în timp ce Behaviorismul, bazat în mare parte pe lucrările lui Ivan Petrovici Pavlov, privește comportamentul uman ca manifestare condițonată, o asociație de stimuli cu răspunsuri specifice.
În psihologia germană un loc deosebit îl ocupă Psihologia configuraționistă (Gestaltpsychologie), ai cărei reprezentanți (Max Wertheimer, Wolfgang Köhler) privesc viața psihică ca un întreg unitar.
Încă de la sfârșitul secolului al 19-lea, Sigmund Freud folosește ca metodă terapeutică Psihanaliza și inaugurează Psihologia abisală.
Psihologia umanistă, apărută ca reacție împotriva behaviorismului și psihanalizei, are rădăcini în Existențialism și pune accentul pe experiența individuală, încercând să explice esența ființei umane prin investigații calitative (Abraham Maslow).
ÎnchideЗакрыть
Noțiuni fundamentale ale psihologiei

*Afectivitate
*Atenție
*Comportament
*Condiționare
*Conștiință
*Creativitate
*Cunoaștere
*Emoție
*Gândire
*Imaginație
*Instincte
*Inteligență
*Limbaj
*Memorie
*Motivație
*Nevroză
*Percepție
*Psihometrie
*Psihoză
*Reprezentare
*Stres
*Voință
*Traumă
ÎnchideЗакрыть
Some rules:

★Respectăm pe cei din jur şi utilizatorii
★Nu provoca şi nu vei fi provocat
★Ar fi bine ca totul sa fie la tema
★Cîte mai multe noutăţi
★Dacă ceva nu-ţi place fa la vale :pardon:

Some books
PSIHOLOGIE GENERALĂ
Adler A. – Cunoașterea omului, București, 1991
Cosmovici A. – Psihologie generală, Iași, 2000
Ursula Șchiopu – Dicționar de psihologie, București, 1997
Sillamy N. – Dicționar de psihologie, București, 2000
Golu Mihai – Bazele psihologiei generale, București, 2002
Jeleson P., Racu I., Bolboceanu A., Psihologie generală, Chișinău, 2007
Malim T., Birch A. și alții – Perspective în psihologie, București, 1999
Mereacre I., Țapu G. – (Scheme) Vedemecum în psihologie, Chișinău, 2000
Nemov R. – Psihologie, Chișinău, 1990
Pavelcu V. – Cunoașterea de sine, și cunoașterea personalității, București, 1992
Savca L. – Psihologie, Chișinău, 2005
Sălăvăstru D. - Didactica psihologiei, Iași, 1999
Zlate N. - Introducere în psihologie, Iași, 2000
Zlate N.- Psihologia mecanismelor cognitive, Iași, 1999
Etco C., Fornea - Psihologie generală, Chișinău, 2007
Calancea V. –Psihologie generală, Chișinău, 2010
Stolerenco L.D. – Основы психологии, Ростов на Дону, 2003
Рогов Е. – Психология человека, Москва, 2001

ISTORIA PSIHOLOGIEI
Mînzat I. – Istoria psihologiei universale, București, 2007
Petroman P., Afirmarea psihologiei. Direcții și orientări în cadrul psihologiei explicite, Timișoara, 2002
Rala M., Botez C. – Istoria psihologiei, București, 1958
Roșca A., Bejat M. – Istoria științelor în România. Psihologie, București, 1997
Nicola G. – Istoria psihologiei universale și românești, 2001
Pavelcu V. – Drama psihologiei. Eseu asupra constituării ca știință, București, 1971
Ярошевский М. – История психологии, Москва, 1985
Марцинковская Г. – История психологии, Москва, 2001

ISTORIA PEDAGOGIEI
Cucoș C. - Istoria gândirii pedagogice, Iași, 1997
Stanciu I. – Istoria pedagogiei, București, 1975 – 1990
Ioan Albulescu - Doctrine pedagogice
Oliviu Drâmbă – Istoria Culturii civilizației, București, 1989
Cibotaru T. – Istoria învățământului și gândirii pedagogice în Moldova, 1991
Homenius - Didactica Magna, București, 1970
Dewey J. – Democrație și educație, București, 1977
Montain M. – Eseuri, București, 1984
Montessori M. – Descoperirea copilului, București, 1977
Cantemir D. – Divanul sau ... înțeleptului cu lumea
Rousseau J.J. – Emil sau despre educație

TEORIA EDUCAȚIEI
Marin Călin - Teoria educației. Fundamentarea epistenică și metodologică a acțiunii educative, București, 1996
Cristea Sorin - Dicționar de pedagogie (Dicționar de termeni pedagogici), Chișinău, București, 2000
Salade Dm. – Dimensiunile Educației, București, 1997
Momanu Mariana – Introducere în teoria educației, Iași, 2002
Constantin Cucoș – Pedagogie
Bontaș Ioan – Pedagogie
Ioan Nicola – Tratat de pedagogie generală
Nicolae Silistraru – Note de curs la pedagogie

FILOSOFIE
Humă, Introducere în filosofie
Râmbu, Introducere în filosofie
Țapoc, Inițiere în istoria filosofiei universale
Baciu, Introducere în filosofie
Marga A., Filosofie contemporana
Gaarder, Lumea Sofiei
Barthes, Plăcerea textului
Blaga, Curs de filosofie a religiei
ÎnchideЗакрыть

P.s: aştept ceva sfaturi sau ceva propuneri ))))

Editat de către HaPpY_SmIiLe la 2012-01-11 21:05:01




Mesaj util ?   Da   22 puncte

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
<< Precedenta      Următoarea >>

#376 by orlistul (Power User) (0 mesaje) at 2014-05-15 14:27:47 (560 săptămâni în urmă) - [Link]Top
#375 Cram, „plăcut surprins” de faptul că învățeceii lui Freud s-au distanțat și nu au avut nici o îndoială că fac corect, creând noi teorii cu rădăcini în psihanaliză, pe când însuși Freud, pe cât era de progresiv în gândirea sa, mereu se îndoia dacă cu adevărat ceea ce creează este științific și are valoare. Oare care din cele două poziții menționate pare a fi mai viridică? a acelora ce neagă originea propriilor teorii, sau a celui ce pune la îndoială?

Presupun că narcisismul unora îi face cam orbi la multe :D

PS. a simplifica teoria psihanalitică la erotism e o iluzie, nimic mai fals decât această ideea care pur și simplu a orbit (și orbește în continuare) pe mulți; Freud introducând multe alte pulsiuni, libido-ul de altfel având mult mai multe conotații decât doar erotice.


Mesaj util ?   Da   0 puncte
#377 by Cram (îndrăgostit de limba română) (0 mesaje) at 2014-05-15 14:44:52 (560 săptămâni în urmă) - [Link]Top
#376 orlistul, "Ceea ce este adevărat la Freud nu e ceva nou, iar ceea ce este nou nu este adevărat."


Mesaj util ?   Da   0 puncte
#378 by jeecka (Power User) (0 mesaje) at 2014-06-14 00:08:32 (555 săptămâni în urmă) - [Link]Top
Salut. Acum termin clasa 12 si ma gindesc la ce profesie sa aleg pe viitor. Imi place psihologia dar indeosebi ca psiholog criminalist ( nu are legatura cu filmele detective) . Am gasit in Chisinau universitatea anume cu acest domeniu ( http://criminology.md/new/index.php/ro/) , dar nu stiu daca am ceva viitor. As vrea niste sfaturi. Multumesc


Mesaj util ?   Da   0 puncte
#379 by Pivlona (Power User) (0 mesaje) at 2014-07-13 14:04:52 (551 săptămâni în urmă) - [Link]Top
În Moldova mare viitor ca psiholog nu-i pentru următoarele decenii, mai ales în criminalistică, dar depinde de tine, dacă ai răbdare să-ți faci carieră cu bani puțini, poți ajunge la un rezultat bun :) Contează mult experiența, deci ar fi bine să o acumulezi începând din anii studenției prin voluntariat sau chiar să te angajezi în domeniu


Mesaj util ?   Da   0 puncte
#380 by yonikxxx (User) (0 mesaje) at 2014-07-22 11:56:58 (550 săptămâni în urmă) - [Link]Top
hI, recomandati-mi va rog ceva carti care ar putea sa ma ajute sa inteleg viziunea lumii a altor oameni.


Mesaj util ?   Da   0 puncte
#381 by orlistul (Power User) (0 mesaje) at 2014-07-22 12:41:27 (550 săptămâni în urmă) - [Link]Top
#380 yonikxxx,

yonikxxx wrote:

sa ma ajute sa inteleg  viziunea lumii a altor oameni.



mai concret, ce vrei?


Mesaj util ?   Da   0 puncte
#382 by yonikxxx (User) (0 mesaje) at 2014-07-22 12:48:54 (550 săptămâni în urmă) - [Link]Top
#381 orlistul, Ese o persoana care mereu imi zice ca vedem totul diferit, eu vreau sa inteleg cum vedea persoana data lumea si tot ce o inconjoara. Mai concret nustiu cum sa lamuresc.


Mesaj util ?   Da   0 puncte
#383 by orlistul (Power User) (0 mesaje) at 2014-07-22 15:30:58 (550 săptămâni în urmă) - [Link]Top
#382 yonikxxx, nu sunt sigur că există anume o carte care va explica fenomenul dat, mai degrabă ține de filosofie decât de psihologie, deși la sigur vor fi momente comune de explicare a fenomenului dat.

Perceperea lumii (”a vedea diferit”) este intrinsec diferită, fiecare are organe de simț care ca principiu de funcționare (organe, sistem de organe, receptori, neurotransmițători, etc) e identic, dar la o verificare mai atentă evidentă e diferit - asta ceea ce ține de organic (adică de ceea ce e verificabil cât de cât și va fi ca argument la afirmația de ce vedem aceleași lucruri diferit: daltonism, miopie, demență etc). Pe de altă parte, în momentul perceperii, în afara de momentul organic (receptori, analizatori, etc) există componentul subiectiv, adică, în aprecierea a ceea ce percepem imediat se alătură informația din trecut, care influențează percepția, iar acest moment 100% e diferit, individual la fiecare în parte (chiar și la gemeni monozigoți).

Ca exemplificare:
Un băiețel, cu o bucată de lemn de vreo 20 cm în mâină, ascuzându-se în tufiș printre frunze. - o situație.

1. Dacă ar merge pe drum, ziua, un domn, cu studii superioare, care în trecut/în copilărie a fost și pe la țară, s-a jucat de-a prinsa, de-a războiul etc... l-a momentul zăririii băiețelului l-ar percepe ca atare: un băiețel, cu o bucată de lemn în mâină, ascuzându-se în tufiș printre frunze + ar mai adăuga că cel mai probabil se joacă, etc.

2. Dacă ar fi o doamnă, noaptea, beznă, într-o localitate necunoscută - l-ar percepe ca un câine, s-au agresor etc, ar fugi, și s-ar gândi mereu până ar ajunge la o anumită distanță că nu este în pericol deja etc...

3. Un soldat, mergând noaptea, fiind în punct fierbinte (Irak, etc) poate chiar să-l perceapă ca inamic, și să tragă în copil fiindcă (de exemplu), 3 zile în urmă în regiunea dată a fost împușcat camaradul său în circumstanțe asemănătoare.

Deci, este clar că se poate de adăugat la infinit cum o situație - poate fi percepută diferit nu din cauză că este diferită în sine ci din cauză că cel ce o percepe e diferit.


Posibil că există vreo carte care ar explica mai bine conceptul, dar nu-mi vine nimic acum în cap.


Mesaj util ?   Da   1 puncte
#384 by yonikxxx (User) (0 mesaje) at 2014-07-22 15:49:43 (550 săptămâni în urmă) - [Link]Top
#383 orlistul, Nu e chiar ceea ce am avut eu invedere ... dar lasa ma descurc cumva , oricum mersi.


Mesaj util ?   Da   0 puncte
#385 by 13voin Drivers Club (Carasic) (0 mesaje) at 2014-07-25 11:13:03 (550 săptămâni în urmă) - [Link]Top
#383 orlistul, - teoretic totul e cum ai descris..si exemplele is bune.

In cazuri mai simple, de zi cu zi, asa afirmatii apar mai des la persoane care se simt neintelese..

#384 yonikxxx, pentru inceput discuta cu aceasta persoana ...vezi cum ar putea sa descrie ceea ce vede (presupun ca totusi se referea la situatii concrete).. incearca sa o tragi in discutie .. dor discutind o sa ai sansa sa intelegi ce si cum vede.. altfel nu prea vad cum ai afla..


Mesaj util ?   Da   0 puncte
#386 by yonikxxx (User) (0 mesaje) at 2014-07-25 11:41:59 (550 săptămâni în urmă) - [Link]Top
#385 13voin, mersi de sfat.... dar deja nu mai conteaza pt mine persoana data.


Mesaj util ?   Da   0 puncte
#387 by ThESilenCeR (T.H.U.G. L.I.F.E.) (0 mesaje) at 2014-11-17 02:02:34 (533 săptămâni în urmă) - [Link]Top
#382 yonikxxx, psihoanaliza, desi chiar daca vei citi dar nu esti dispus spre asta, nu vei intelege cum lucreaza asta. Altfel spus, daca n-ai formula, poti rezolva acelasi exercitiu care ti s-a aratat, dar daca se schimba variabilele, nu poti face nimic, pentru ca nu stii modul de gandire in care se actioneaza.


Mesaj util ?   Da   0 puncte

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
<< Precedenta      Următoarea >>

Forum Index > Învățămînt > Psihologie


Navigare rapidă:


Comunitatea digitală din Moldova. Să adunăm și să organizăm conținutul autohton de pe întreg internet pe un singur site web.